Kandis Friesen

Tape 158: New Documents From The Archives

2024

EN
Beginning in 2011, Tape 158 is an ongoing work in archival assembly and collage. Approaching the archive as a site of both disintegration and grafting, the project works in archival loops, tethering histories in shifting constellations. The work is anchored in a 1991 auto-ethnographic videotape – unfinished, untranslated, and badly-made – that I found in a Ukrainian Mennonite archive in Winnipeg, Treaty 1 Territory, Canada in 2010. This video footage moves through the small southeastern Ukrainian village of Zelene Pole, inquiring about its histories, materialities, architectures and possibilities, at the edge of a post-Soviet moment. I worked with this footage for several years, and in 2016, it became the foundation for the installation’s central work, Green Fields — a re-filming of the original footage in the same village twenty-five years later. Produced in Zelene Pole, I re-filmed the footage in the same locations, following the original cameraman’s movements like a score. In tandem with filming, I spoke with village residents on the same themes as the original tape – of evidentiary architecture, childhood, diasporic linguistics, exile and state violence, and the ongoing presence of the war(s). The resulting collection of works are a meditation on such things; an experimental essay that shifts through future-past narrative modes, asking how body, nation, and time are defined within and without us.

Working with the initial gap between filming, the work will be refilmed in twenty-five year cycles. It’s accompanied by the text video Nichevoki Nichevo, a series of modular prints, and the small video sculpture Saksahan, where the video image zooms in on a particular brick, slowly projecting it in actual size on the gallery floor, pointing to the architectural materials in the space and time of both the archival past and the present moment.

DE
Das 2011 begonnene Projekt Tape 158 ist eine fortlaufende Arbeit aus Archivmontage und Collage. Das Projekt nähert sich dem Archiv als einem Ort des Zerfalls und der Veredelung und arbeitet in Archivschleifen, die Geschichten in wechselnden Konstellationen festhalten. Die Arbeit ist in einem auto-ethnografischen Videoband von 1991 verankert - unvollendet, unübersetzt und schlecht gemacht -, das ich 2010 in einem ukrainischen mennonitischen Archiv in Winnipeg, Treaty 1 Territory, Kanada, fand. Dieses Videomaterial bewegt sich durch das kleine südostukrainische Dorf Zelene Pole und fragt nach dessen Geschichte, Materialität, Architekturen und Möglichkeiten am Rande eines postsowjetischen Moments. Ich habe mehrere Jahre lang mit diesem Filmmaterial gearbeitet, und 2016 wurde es zur Grundlage für die zentrale Arbeit der Installation, Green Fields - eine Neuverfilmung des Originalmaterials im selben Dorf fünfundzwanzig Jahre später. Produziert in Zelene Pole, filmte ich das Material an denselben Orten neu und folgte dabei den Bewegungen des Kameramanns wie einer Partitur. Parallel zu den Dreharbeiten sprach ich mit den Bewohnern des Dorfes über dieselben Themen wie auf dem Originalband - Beweisarchitektur, Kindheit, diasporische Linguistik, Exil und staatliche Gewalt sowie die anhaltende Präsenz des Krieges/der Kriege. Die daraus resultierende Sammlung von Arbeiten ist eine Meditation über solche Dinge; ein experimenteller Essay, der sich durch die Erzählweisen von Zukunft und Vergangenheit bewegt und fragt, wie Körper, Nation und Zeit innerhalb und außerhalb von uns definiert werden.

Mit der anfänglichen Lücke zwischen den Dreharbeiten arbeitend, wird das Werk in fünfundzwanzigjährigen Zyklen neu gefilmt. Begleitet wird es von dem Textvideo Nichevoki Nichevo, einer Reihe modularer Drucke und der kleinen Videoskulptur Saksahan, bei der das Videobild einen bestimmten Ziegelstein heranzoomt und ihn langsam in Originalgröße auf den Boden der Galerie projiziert, um auf die architektonischen Materialien in Raum und Zeit sowohl der archivierten Vergangenheit als auch der Gegenwart hinzuweisen.

Green Fields, 2016-2019, two channel video installation (synchronized 15’00 loop, SD video, stereo sound); installation view at Tape 158: New Documents From The Archives, 2020, TRUCK Contemporary Art, Mohkinstsis / Calgary, Treaty 7 territory, CA

Nichevoki Nichevo, 2016-2019, video installation (HD video, 15’00 loop, silent, English text, projection), a companion work to video installation Green Fields; installation view at Tape 158: New Documents From The Archives, 2020, TRUCK Contemporary Art, Mohkinstsis / Calgary, Treaty 7 territory, CA

Saksahan, 2016-2019, video installation (SD video, 0’30 loop, silent), wood, mirror, projection; installation view from solo exhibition Tape 158: New Documents From The Archives, 2020, TRUCK Contemporary Art, Mohkinstsis / Calgary, Treaty 7 territory, CA