Kandis Friesen

One thousand, one hundred

2023

site-specific installation with sound (45’00 stereo sound recording, Echoes app, oak trees grown from the Khortitsa oak), sculptural installation (328cm x 610cm x 345cm, dimensional lumber, digital print on vinyl, MDO, hardware), and artist essay
As part of the 2023 CAFKA Biennial of Art in Public Space, Six Nations of the Grand River Haldimand Tract / Waterloo region, CA

EN
One thousand, one hundred is an installation in sculpture, image, and sound, triangulating a series of trees and their monumental forms. The work is grafted onto the Ukrainian (Russian Empire) Mennonite practice of visiting the ancient Khortitsa oak tree in Zaporizhzhia, Ukraine, and planting its acorns in the diaspora: a slowly growing and dispersed installation of oaks around the world. Like many immigrant-settler communities, Ukrainian Mennonites often emphasize historic hardship as a way of obfuscating colonial alliances, and Mennonite narratives hold both a beautiful relationship to diaspora and a deep denial of complicity with empire, whether Russian or British/Canadian. The planting of these acorns is a poetic and material gesture that holds these things close together. The installation triangulates these trees-as-monuments in southern Ontario and southern Ukraine, marking the diasporic oaks through disrupting the narratives that accompany them. The acts of visiting and listening are central to the work.

DE
One thousand, one hundred ist eine Installation aus Skulptur, Bild und Ton, die eine Reihe von Bäumen und ihre monumentalen Formen miteinander verbindet. Die Arbeit basiert auf der ukrainische (russisch-imperialen) mennonitischen Praxis, die uralte Chortiza-Eiche in Saporischschja, Ukraine, zu besuchen und ihre Eicheln in der Diaspora zu pflanzen: eine langsam wachsende und über die ganze Welt verstreute Installation von Eichen. Wie viele Einwanderer-Siedler-Gemeinschaften betonen ukrainische Mennoniten oft die historische Not, um koloniale Allianzen zu verschleiern, und mennonitische Narrative haben sowohl eine schöne Beziehung zur Diaspora als auch eine tiefe Verleugnung der Komplizenschaft mit dem Imperium, sei es das russische oder das britisch-kanadische. Das Pflanzen dieser Eicheln ist eine poetische und materielle Geste, die diese Dinge eng zusammenhält. Die Installation trianguliert diese Bäume als Denkmäler im Süden Ontarios und in der Südukraine und markiert die diasporischen Eichen, indem sie die sie begleitenden Erzählungen unterbricht. Die Handlungen des Besuchens und Zuhörens stehen im Mittelpunkt der Arbeit.

One thousand, one hundred, 2023, CAFKA - Biennial of Contemporary Art in Public Space, Six Nations of the Grand River Haldimand Tract / Waterloo, CA

One thousand, one hundred, 2023, CAFKA - Biennial of Contemporary Art in Public Space, Six Nations of the Grand River Haldimand Tract / Waterloo, CA

One thousand, one hundred, 2023, as part of CAFKA - Biennial of Contemporary Art in Public Space, Six Nations of the Grand River Haldimand Tract / Waterloo, CA

Trees in the biennial region (left), grown from Khortitsa oak acorns; during the biennial, they hosted a field recording made at sunrise at the ancient oak (right) in Zaporizhzhia. / Bäume in der Biennale-Region (links), die aus Eicheln der Chortiza-Eiche gezogen wurden; während der Biennale fand eine Feldaufnahme bei Sonnenaufgang an der alten Eiche (rechts) in Saporischschja statt.