Kandis Friesen

Monuments / Monumental

2017

Video installation (15’00, HD video loop, colour, silent)

EN
Filmed across Ukraine in 2016, this series of tableau vivant focuses on the empty bases of former Lenin monuments. With their figures removed over the last thirty years – from the era of 1990s independence to the beginning of the controversial 2015 de-communization laws – they remain as public architectures in public space, holding their futures and pasts in a present present tense. Repurposed, repainted, reworked and repositioned, their remaining presence marks both the former ubiquitousness of Lenin’s multiplied object-image during the Soviet era, and a certain kind of anticipatory waiting: a decision to make the base into its own monumental form.

DE
Diese 2016 in der gesamten Ukraine gedrehte Serie von Tableau vivant konzentriert sich auf die leeren Sockel ehemaliger Lenindenkmäler. Ihre Figuren wurden in den letzten dreißig Jahren - von der Ära der Unabhängigkeit in den 1990er Jahren bis zum Beginn der umstrittenen Entkommunisierungsgesetze 2015 - entfernt. Sie bleiben als öffentliche Architekturen im öffentlichen Raum erhalten und halten ihre Zukunft und Vergangenheit in einer gegenwärtigen Gegenwart fest. Wiederverwendet, neu gestrichen, überarbeitet und neu positioniert, markiert ihre verbleibende Präsenz sowohl die frühere Allgegenwärtigkeit von Lenins vervielfältigtem Objektbild während der Sowjetära als auch eine bestimmte Art von vorauseilendem Warten: eine Entscheidung, den Sockel zu seiner eigenen monumentalen Form zu machen.

Monuments / Monumental, 2017, video installation (15’00, HD video loop, colour, silent); video still. Installation view at group exhibition All That Glows In The Dark Of Democracy, 2022, Weinberg/Newton Gallery, Zhigaagong / Chicago, US, curated by Kasia Houlihan and accompanied by a text from Dmytro Soloviov of Ukrainian Modernism.

Monuments / Monumental, 2017, video installation (15’00, HD video loop, colour, silent), video still.

Monuments / Monumental, 2017, video installation (15’00, HD video loop, colour, silent); video still. Installation view at Roman Susan Art Foundation, as part of the 2019 Chicago Architecture Biennial, Zhigaagong / Chicago, US